Wil jij je caloriebehoefte berekenen?

3 min read

Als jij je streefgewicht wilt bereiken, dan is het eerste wat je moet doen je caloriebehoefte berekenen. Of je nu af wilt vallen of aan wilt komen, in beide gevallen moet je weten hoeveel energie jouw lichaam op een dag nodig heeft. Ook als jij al op je streefgewicht zit is je caloriebehoefte berekenen een aanrader. Dan kun je er immers voor zorgen dat je ook daadwerkelijk dit gewicht weet vast te houden. Het is dus een belangrijk uitgangspunt als jij een gezond gewicht wilt bereiken en behouden. Maar hoe reken je nu uit hoeveel calorieën jij op een dag nodig hebt?

Waarom caloriebehoefte berekenen?

Laten we eerst kijken naar waarom je deze berekening zou willen maken. Wat heb je hier aan. Je caloriebehoefte berekenen is van belang omdat je dan weet wat de energiebehoefte van jouw lichaam is. En dat is weer belangrijk om te weten als je aan wilt komen, af wilt vallen of op gewicht wilt blijven. In theorie is het namelijk heel eenvoudig: neem je iedere dag meer calorieën tot je dan jouw lichaam nodig heeft? Dan kom je aan. Neem je er minder, dan val je af. In de praktijk ligt het soms iets gecompliceerder, maar deze basis blijft. Je caloriebehoefte berekenen is dus nodig om te weten hoeveel jij idealiter op een dag zou moeten eten. Alleen calorieën tellen en uitgaan van een gemiddelde energiebehoefte is onvoldoende, daarmee zet je vaak geen zoden aan de dijk. Jouw lichaam is immers niet gemiddeld, dus je kunt het beste uitgaan van jouw specifieke situatie. Alleen dan zul je resultaten behalen. Begin dus niet zomaar met een dieet, maar ga eerst eens aan de slag met je caloriebehoefte berekenen. Dan weet je welke hoeveelheid calorieën je nodig hebt om op gewicht te blijven, aan te komen of af te vallen.

Hulp bij berekening

Hoe kun jij nu je caloriebehoefte berekenen? Eigenlijk is dat iets wat jij niet zelf zomaar even kunt doen. Er zijn namelijk verschillende factoren die hierbij meegewogen moeten worden:

  • je leeftijd
  • je geslacht
  • je lengte en gewicht
  • je dagelijkse activiteiten

Vaak wordt gezegd dat een vrouw gemiddeld 2000 kilocalorieën per dag mag eten om op gewicht te blijven. Maar ben je maar klein en beweeg je niet veel, dan zal deze hoeveelheid echt teveel voor je zijn en je zult aankomen. Ben je echter lang, jong en ben je iedere dag heel erg actief, dan zal deze hoeveelheid nog te weinig zijn. Daarom is je caloriebehoefte berekenen ook zo belangrijk. Bijna niemand heeft immers een gemiddelde leefstijl, een gemiddelde lengte en een gemiddeld gewicht. Dus als je serieus aan de slag wilt gaan met je streefgewicht behalen, moet je eerst dit berekenen. Maar hoe doe je dit nu? De gemakkelijkste manier is om naar gezondeten.nl te gaan. Zij hebben een module op hun website waar jij jouw gegevens in kunt vullen. De site rekent dan voor jou uit wat jouw energiebehoefte is. Naast je caloriebehoefte berekenen, kun je bij gezondeten.nl ook terecht voor je bmi berekenen, zodat je na kunt gaan of jij een gezond gewicht hebt of dat je moet aankomen of afvallen!

Dit heb je misschien gemist