Wie schrijft, die blijft

Wie schrijft, die blijft

Den Haag heeft geen kristallen bol nodig om de gevolgen te voorspellen van de veranderingen op de arbeidsmarkt: veel beroepen verdwijnen, andere verschijnen. Om afhaken te voorkomen en aanhaken te bevorderen, stimuleert dit kabinet elke Nederlander om zich een leven lang te ontwikkelen. Zo blijft je inzetbaar in het digitale tijdperk, dat we eigenlijk pas net zijn betreden. Maar waarin moet je dan investeren? Nou, beter leren schrijven is altijd nuttig.

17 miljoen dataspecialisten?

In juni 2019 maakten de ministers Koolhaas (SZW) en Van Engelshoven (OCW) bekend dat alle Nederlanders binnenkort een persoonlijk ontwikkelbudget aan kunnen vragen van € 1.000,- à
€ 2.000,-. Gevraagd welke vaardigheden in de toekomst nodig zijn, denk al je snel aan digitale skills. Maar we kunnen moeilijk allemaal data-analist, -scientist of -engineer worden – toch? Vacaturebank en communicatieplatform Intermediair stelt dan ook terecht: “Om een toekomstbestendige carrière op te bouwen, zijn vaardigheden die computers en robots niet zo goed op kunnen lossen het beste. Denk aan competenties als creativiteit en kritisch denken […] soft skills worden steeds belangrijker.


Die goeie ouwe tijd


Bij de wat doe jij-vraag op feestjes is het bijna altijd raak. Vertel dat je tekstschrijver bent en het is alsof je op een knop drukt: mensen beginnen spontaan hun gal te spuien over de teloorgang van het Nederlands. Over hoeveel fouten er wel niet in de krant staan, en dat niemand nog een ‘d’ van een ‘t’ kan onderscheiden. Over de jeugd, die geen pen meer in z’n poten houdt en alleen in straattaal appt. Over de deplorabele staat van het huidige taalonderwijs en dat goed spellen er bij hen tenminste nog is ingeramd: ja jongen, élke week dictee! Ik vraag me dan af hoe ‘goei’ ze die ouwe tijd toén vonden.

Schrijven is meer dan spellen


Sommige klachten zijn begrijpelijk, terecht zelfs. Maar ook zinloos. Bovendien is er hoop. Bij Tekstwerf solliciteren regelmatig jonge mensen van taalkundig onbesproken gedrag. Loepzuivere spellers die onze taal een warm hart toedragen. En al nemen ze privé op WhatsApp, Insta of Facebook vast wel eens een idiomatische binnenbocht, ze zien wel degelijk het belang van correct Nederlands in. Verder vind ik die hele speldiscussie hooguit mild interessant. Niet omdat er spellingscorrectie bestaat (zet die in godsnaam uit), maar omdat ik grotere problemen signaleer. Schrijven is namelijk véél meer dan spellen. Ga maar na: wat heb je aan foutloze taal zonder betekenis, structuur en overtuigingskracht?

Skills van de toekomst

Wat schrijven wél is? Hou je vast: informatie verzamelen en ordenen, samenvatten, kritisch denken, redeneren, formuleren en presenteren. Vereiste vaardigheden? Nou, in elk geval analytisch en oplossend vermogen, fantasie, empathie, overzicht, originaliteit en creativiteit.

Als je dit rijtje zo bekijkt, is dat contentcreatie allesbehalve ouderwets. Precies deze eigenschappen worden namelijk steeds meer gevraagd op de arbeidsmarkt. Sterker, volgens onderzoek van PwC en het World Economic Forum zullen ze onmisbaar en veelgevraagd blijken. Tijdens, maar ook ver na de hele transitie van het begrip ‘werk’ die we doormaken. Cru gezegd: robots gaan simpel werk doen, dus werken wordt iets voor slimme mensen. Wat er met ‘domme’ mensen moet gebeuren, weet ik nu even niet. Dat is een politieke, financiële en ethische kwestie. Wel weet ik dat investeren in schrijfvaardigheid altijd loont.

Schrijf je safe


In het kader van een leven lang leren, doe ik als oud-docent dan ook een dringende oproep aan elke volwassene met enige ambitie. Is je schrijfvaardigheid de afgelopen jaren wat roestig geworden? Smeer ‘m door! Hoefde je tot dusver weinig of niet te schrijven, en wil je het leren? Dat kan! Wat je ook doet: zorg dat je dreigende maatschappelijke status van ‘duurzaam overbodig’ plaatsmaakt voor een kans- en glansrijke toekomst in talloze toekomstige beroepen, waarvan we sommige nog niets eens kennen. Kortom: schrijf je in, want wie schrijft die blijft!

Reageren is niet mogelijk.