Lekker lezen van 0 tot 100

Lekker lezen van 0 tot 100

Kijk eens hoe je kind geniet van een mooi verhaal. Dat begint al voordat het een jaar oud is. Eerst kijk je samen plaatjes. Later begin je met voorlezen. Daarna lezen ze zelf. Ze vinden het prachtig. En het mooie is: lezen is niet alleen leuk, ze steken er ook veel van op. Daar hebben ze hun leven lang plezier van. Lekker lezen van 0 tot 100.

Taal is overal 

Stel je voor dat je niet kunt lezen. Dan heb je nooit een goed boek om lekker in te duiken. Je kunt de ondertiteling van de tv niet lezen. Dat lekkere recept dat je hebt gekregen is abracadabra. Zelfs een e-mail of sms’je lezen is er niet meer bij. Laat staan dat je er zelf een kunt schrijven. Want lezen is de basis voor schrijven. Kortom: leren lezen is een ‘must’. Bedenk daarbij dat samen plaatjes kijken, voorgelezen worden en uiteindelijk zelf lezen ontzettend goed is voor de ontwikkeling van je kind. Gelukkig zijn kinderen heel nieuwsgierig en kun je hen op een speelse manier de lol van het lezen bijbrengen.

Houdt het leuk

Ken je dat gevoel? Dat je een boek zo mooi vindt, dat je het ’t liefst in één ruk uitleest? Of juist het tegenovergestelde? Dat gebeurt kinderen ook. Wil je dat ze goed leren lezen, reik ze dan die boeken aan die passen bij hun leeftijd en interesses. Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. En is bij jullie thuis (voor)lezen een vanzelfsprekendheid, dan is de kans groot dat het voor je kinderen ook zo blijft.

Plaatjes kijken

Lang voordat een baby zijn eerste woordjes zegt, kan hij al klanken en woorden herkennen. Praat daarom tegen je baby vanaf dag één. Na een maand of drie, vier kun je samen plaatjes kijken of een leuk ‘voelboekje’ ontdekken. Gewoon een paar minuutjes maar. Vertel wat er te zien is en te voelen, zodat je kleine zijn woordenschat kan uitbreiden. Een halfjaar later kun je al een eenvoudig verhaaltje voorlezen. Houd wel goed in de gaten of je kindje geboeid is. Misschien wil het zelf de bladzijden omslaan. Of begint het liever achterin het boek. Gewoon laten gebeuren. En samen genieten van ‘lekker op schoot met een boek’. Op de kinderopvang wordt plaatjes kijken en proberen te lezen al vanaf een vroeg stadium gestimuleerd.

De wereld ontdekken

Vanaf de peuterleeftijd wordt plaatjes kijken en lezen heel belangrijk in de taalontwikkeling. Kies grote boeken met veel plaatjes of opdrachten zoals tellen en kleuren aanwijzen. Ongemerkt trainen ze tijdens het lezen het concentratievermogen, ontwikkelen ze hun fantasie en leren ze van alles over de wereld om hen heen. Ook voor kleuters is dat heel belangrijk. Maar zij kunnen al wat langere verhalen aan, met minder plaatjes.

Vragen stellen

Samen lezen is ook een moment van rust in de drukke kinderdag. De tv uit, nog even een boekje en dan naar bed bijvoorbeeld. Betrek je kind bij het verhaal door vragen te stellen. “Waarom zou beer dat doen? Hoe denk je dat het afloopt?” Daarmee houd je de aandacht vast en stimuleer je tegelijkertijd de spreekvaardigheid.

Technisch en begrijpend lezen

De meeste scholen beginnen al in groep 1 en 2 met activiteiten rondom taal, zoals het herkennen van letters. Op de buitenschoolse opvang helpen ze kinderen ook met lezen. Overigens kun je thuis ook heel goed oefenen: “Zie jij dingen in de keuken die beginnen met de letter h? Ja, een handdoek! Heel goed.” Vanaf groep 3 begint het technisch leren lezen, ofwel oefenen met letters, woorden in stukjes hakken en zo. Vanaf groep 5 komt daar het begrijpend en studerend lezen bij: snapt het kind ook echt wat er staat? Maar ook al kan een kind prima zelf lezen: voorgelezen worden vindt het nog steeds erg leuk. Wie veel voorleest en vragen stelt, geeft het kind een hoop extra extra bagage mee.

Als lezen veel moeite kost

Heb je het idee dat je kind te veel moeite heeft met lezen? Overleg dan met de leerkracht. Misschien kun je laten onderzoeken of er sprake is van dyslexie. Is dat het geval, dan krijg je een dyslexieverklaring. Daarin staat wat je zoon of dochter nodig heeft aan behandeling, voorzieningen, begeleiding en compensaties of dispensaties op school. Zo kunnen de meeste kinderen met dyslexie vandaag de dag gewoon de opleiding volgen die ze willen.

Reageren is niet mogelijk.