Wat is Influencer Marketing?

Wat is Influencer Marketing?

De digitale wereld breidt zich snel uit. Van print en TV naar internet en social media, marketing vindt zich tegenwoordig plaatst in de digitale wereld. Het is een grote plaats, hoe groter je bereik, hoe meer er te winnen is wat betreft klanten en inkomen. Één van de snelgroeiende online marketing strategieën is momenteel influencer marketing

Wat is influencer marketing?

De laatste jaren heeft influencer marketing zich ontwikkelt tot een online marketing strategie. Influencer marketing is een samenwerking tussen een persoon en een merk. Het is een vorm van marketing via social media waarbij een merk invloedrijke personen kan inzetten voor jouw product en/of dienst, om potentiële klanten te beïnvloeden.

 

De invloedrijke personen, oftewel influencers, hebben vaak een sterke band met hun volgers. Influencers hebben diverse social media kanalen, zoals Instagram, Facebook, Snapchat, Twitter, TikTok en een website. Al deze kanalen kunnen op verschillende manieren worden ingezet door de influencer, bijvoorbeeld door foto- en of video content. 

Wat is een influencer?

Een influencer is een persoon die door middel van social media invloed uitoefent op zijn of haar volgers. Influencer marketing verdelen we over drie verschillende soorten, namelijk:

  1. Macro influencers

Macro influencers hebben een gigantisch bereik op social media, dit bereik bestaat uit honderdduizend tot één miljoen volgers. Macro influencers maken vaak gebruik van diverse sociale media kanalen. Dit kunnen bekende mensen zijn, zoals celebrities, zangers/zangeressen en/of sporters, maar ook kunnen het mensen zijn die van social media hun werk hebben gemaakt.

  1. Micro influencers

Micro influencers hebben niet zo’n gigantisch bereik als de macro influencers. Zij hebben een bereik tussen de vijfduizend en vijftigduizend volgers. Het bereik is klein, maar doordat hun engagement en geloofbaarheid hoog liggen, is hun potentiële invloed hoog. Dit maakt micro influencers erg geschikt voor campagnes die zich vooral richten op het creëren van een band met je doelgroep.

  1. Nano influencers

Nano influencers hebben een bereik van maximaal vijfduizend volgers. Ondanks dat hun bereik klein is, hebben zij een zeer sterke band met hun volgers. Zij komen zo aan een sterke band, omdat nano influencers persoonlijk kunnen reageren op hun volgers.

Conclusie

De digitale wereld blijft groeien. Influencer marketing geef jou toegang tot een doelgroep wat vooraf al gebouwd is. Die doelgroep kan misschien erg blij zijn om jouw merk te horen. Het is een kwestie van de juiste influencer vinden met de juiste volgers en gerichte campagnes maken die jouw boodschap overbrengen. Met de juiste influencer en de juiste campagne kan je een heel nieuw publiek bereiken of een band opbouwen met je doelgroep.

 

Wil je meer weten over het toepassen van influencer marketing? Bij Hulc.nl helpen we jou graag!

Reageren is niet mogelijk.